Krytyka a podpowiedzi w treningu najmłodszych sportowców

W poprzednich spotkaniach mówiliśmy o „krytyce w sporcie dzieci”. Przyjrzyjmy się teraz dokładniej na czym polega różnica między krytyką a udzielaniem wskazówek rozwojowych, czyli informacją zwrotna.

  • Pierwszą podstawową sprawą są intencje. Jeśli nasz komunikat ma na celu poszerzenie wiedzy młodego zawodnika jego rozwoju, a nie wylanie własnych emocji, to to nastawienie intencje są już czytelne na poziomie tonu głosu, gestu mimiki.

  • Mówmy o konkretnych zachowaniach, aby dziecko mogło to przełożyć na swoją grę w następnym meczu, treningu.
  • Udzielajmy wskazówek niezwłocznie po danej sytuacji ale nie w trakcie meczu, nie w momencie gdy emocje są wysokie i mało co zostanie odebrane przez zawodnika.

260267905_4ed30aae7a_o

  • Unikajmy słów NIE oraz ALE. Ponieważ zamazują one komunikację. Słowo nie jest jakby kasowane a słowo ale zaprzecza poprzedniej części wypowiedzi.
  • Lepiej powiedzieć zamiast „nie kombinuj” a graj to czym zajmowaliśmy się podczas ostatnich treningów.
  • Zamiast „Pierwsza połowa była bardzo aktywna, super! Ale druga połowa była słaba”  powiedz „Pierwsza połowa była bardzo aktywna, super! Natomiast zastanawiam się co się wydarzyło, że nie widziałem już takiej inicjatywy w drugiej połowie”.

KRYTYKA

INFORMACJA ZWROTNA

Koncentruje się na osobie

Koncentruje się na sprawach i problemach

Nawiązuje do przeszłości

Kieruje się ku przyszłości

Atakuje, wyraża dezaprobatę totalną

Szuka rozwiązania, daje propozycje

Uogólnia

Mówi o konkretnym zdarzeniu zachowaniu uczuciach

Używa wielkich kwantyfikatorów typu „nigdy” „zawsze” „wszyscy”

Odnosi się do konkretów

Wrogość, złość, niezadowolenie ogólne

Pozytywne i życzliwe nastawienie

 

Podyskutuj z autorem:

Sandra Kalinowska_psycholog sportu

Sandra Kalinowska – s.kalinowska@topwyszkoleni.pl. Psycholog sportu, Absolwentka studiów podyplomowych „Psychologia sportu pozytywnego” SWPS Sopot. Pasjonatka tenisa oraz rolek. www.topwyszkoleni.pl

 

 

Dyskusja: