Jak pomóc dziecku radzić sobie ze stresem przedmeczowym – elementy rutynowe

Warto obserwować kiedy ten stres się pojawia i czym on jest w ogóle dla dziecka, jak go widzi i czuje z jego perspektywy. To na początek. Dzisiejszym tematem jednak jest RUTYNA przed meczem. Kiedy dzieci są małe wszyscy pamiętamy, że obiad o jednej porze, kąpiel oraz spanie to dobra rzecz. Dziecku służy pewna stałość. Tylko nie wiedzieć czemu później o tym zapominamy a potrzeba nam nie mija. Człowiek jest tak skonstruowany, że najczęściej lubi pewną przewidywalność, stałość, znane sytuacje.

Dlatego uczyńmy mecz, który z natury jest związany z presją i stresem, trochę bardziej oswojoną sytuacją. Powtarzalne, przewidywalne elementy odwracają uwagę od źródła lęku i dają poczucie kontroli. Mamy poczucie „bycia przygotowanym”. Dlatego Serena Williams odbija piłkę 5 razy przed pierwszym serwisem i dwa przed drugim. Zawsze tak samo.

  • Wykonując określone czynności w znanym nam porządku mamy poczucie, że sytuacja nie jest aż tak nowa i kontrolujemy ją.
  • Odciągamy naszą uwagę od natłoku myśli lub negatywnych myśli, presji rodziców, rywali, wyniku, pogody, kibiców, sędziego
  • Dajemy sygnał organizmowi, że dzieje się coś ważnego i należy się zmobilizować. Ponieważ od wieków rytuały towarzyszą człowiekowi właśnie w wydarzeniach istotnych lub też trudnych (np. śluby, ważne egzaminy, uroczystości rodzinne) Dlatego lepiej się koncentrujemy i przykładamy do zadania.

Jak więc możemy tworzyć z dzieckiem pewne rytuały:

  • Obserwuj co lubi powtarzać przed meczem
  • Nawet jeśli to tylko ulubione spodenki na mecz – spróbuj pamiętać aby były uprane i przygotowane przed meczem
  • Możesz zrobić nawet pewną zabawę z dzieckiem – niech narysuje swoje przygotowania do meczu. Możecie zrobić to na przykładnie sygnalizacji świetlnej – co robisz kiedy jest czerwone światło i do meczu jest jeszcze czas, jak żółte – jak się przygotowujesz a zielone – co pomaga na stracie o czym warto pamiętać
  • Spakujcie torbę na mecz wieczorem wcześniej, dobrze kiedy jest check lista i można wszystko sprawdzić
  • UWAGA ważne pytanie – czy Twoje dziecko potrzebuje pobudzenia czy wyciszenia przed meczem? Woli być z rówieśnikami czy potrzebuje koncentracji
  • Bądźcie przed czasem. Nic tak źle nie wpływa jak pośpiech. Wtedy również w pośpiechu Twoje dziecko wejdzie w mecz. To bardzo ważne aby miało czas zapoznać się z nowym miejscem być może. Zrobić rozgrzewkę, nastawić się do meczu. Porozmawiać z kolegami, trenerem. Polecam więc zapas czasu.

Podyskutuj z autorem:

Sandra Kalinowska

_93I3980

 

http://topwyszkoleni.pl/

https://www.facebook.com/Topwyszkoleni/

Dyskusja: