Long-therm vs short-term, czyli rola nastawienia w pracy trenera młodzieżowej piłki nożnej

Nastawienie mentalne do pracy w młodzieżowej piłce nożnej, wydaję sie najważniejszą cechą która musi charatkeryzować skutecznego trenera. Niemniej, większość przedstawicieli naszego pięknego zawodu wpada w pułapkę, stając sie „trenerami”. Oznacza to, że skupiają sie na „trenowaniu”, a nie edukowaniu młodego człowieka, przyjmując krótki horyzont czasowy uzyskiwanych efektów. Wielokrotnie, jest to pokłosie środkowiska w jakim dana jednostka sie znajduję. Niemnjej, warto pamiętać, że edukacja (nie „trenowanie”) jest procesem długotrwalym i posiada całkowicie odmienne cele od wspomnianego powyżej krótkoterminowego działania.

Źródło: http://skills4trainers.blogspot.com/

Powyższa, poglądowa rycina w jasny sposób, może zoobrazować horyzont czasowy jaki jest potrzebny by, przy konsekwentnym realizowaniu procesu edukacji, pomóc naszemu podopiecznemu w wytworzeniu kompetencji i umiejętności. Rozumiemy je jako cechy stałe jednostki, które wynikają z ich wiedzy, zdolności fizycznych oraz doświadczenia. Tłumacząc to na nasz piłkarski język, by nauczyć (poprawniej – by zawodnik nauczył się)  zawodnika nasz podopieczny powinien:

– posiadac wiedzę o danej sytuacji boiskowej wkontekscie gry (np. o roli i zadaniach środkowego napastinika „9”),
– być wyposażonym (poprawniej – wyposażyć się) w techniczny i ruchowy zakres umiejętności (np. ochrony piłki dalszą nogą od przeciwnika, gry z przeciwnikiem zza plecami, być skoordynowanym, silnym i szybkim),
– doświadczyć w procesie treningowym takiej sytuacji wielkorotnie, analizując ją i utrwalając pozytywne rozwiązania (mecz jest nawiększym wzmocneiniem takiego doświadczenia).

Rozwazając nad podejściem krótko i długoterminowym w młodzieżowej piłce nożnej warto przytoczyć sprzeczoności jakie zauważa się wśród naszych rodzimych Akademii:

I. Piłka 11 osobowa „Gramy wysokim pressingiem, nasze drużyny chcą dominować, mamy to w DNA”
II. Piłka 9 osobowa „Nie chcemy grać długimi podaniami, chcemy grac krótkimi podaniami, chcemy grać w piłkę”.
III. Piłka dziecięca  „W tym wieku chcemy dużo dryblować, zawodnicy mają zakaz podawania”

American College of Sports Medicine on Twitter: "Regular ...Z tych sprzeczoności, dla trenerów piłki młodzieżowej o nastawieniu na długofalowy rozowój młodego sportowca rodzą się ptyania:

AD 1. Czy grając tylko wysokim przessingiem, przygotuję zawodników kompleksowo, pod wymagania piłki zawodowej?

Ad 2. Czy grając i trenując tylko grę krótkimi podaniami, rozwine w odpowiednim stopniu inne przydatne w sporcie zawodowym umiejętności (np. przerzut piłki, uderznie z dystansu)?

Ad 3.  Czy trenując tylko piłke nożną w tym wieku i kładąc nacisk głównie na jedeną wiodącą umiejętność (prowadzenie piłki/drybling), nie spowoduję ograniczenia przyszłego potencjału ruchowego mojego zawodnika?

Analizując powyższe, warto samemu zadać sobie pytania odnośnie naszej praktyki:
– czy mój trening rozwinie zawodników w ujęciu długofalowym?
– czy cel treningu dobierałem uwzględniając perspektywę celu końcowego edukacji piłkarskiej?
– czy mój trening jest dla mnie, dla drużyny, czy dla zawodników?
– czy trenuję czy edukuję moich zawodników?…

oraz wiele innnych pytań, które rodzą sie gdy przyjmiemy troche inną perspektywe niż, następny sezon.

Zachęcam do przypomnienia sobie wpisu na temat LTAD.

LTAD

Referencje:

Pichardo, A. W., Oliver, J. L., Harrison, C. B., Maulder, P. S., & Lloyd, R. S. (2018). Integrating models of long-term athletic development to maximize the physical development of youth. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(6), 1189–1199. https://doi.org/10.1177/1747954118785503

Lloyd, RS, Oliver, JL. The youth physical development model: a new approach to long-term athletic development. Strength Cond J 2012; 34: 6172.

Viru, A, Loko, J, Harro, M, et al. Critical periods in the development of performance capacity during childhood and adolescence. Eur J Phys Educ 1999; 4: 75119.

Moesch, K, Elbe, AM, Hauge, ML, et al. Late specialization: the key to success in centimeters, grams, or seconds (cgs) sports. Scand J Med Sci Sports 2011; 21.

 

 


 

Podyskutuj z autorem:

Krystian Rubajcyzk
krystian.rubajczyk@gmail.com

Dyskusja: