O „niejadkach” słów kilka…!

Problem „niejadków” wśród młodych sportowców to bardzo często występujące zjawisko. To w szczególności ta grupa młodych ludzi potrzebuje, dobrze zbilansowanej i zdrowej diety. Jest to niezbędny element prawidłowego rozwoju. Niedociągnięcia w tym zakresie, mogą skutkować szeregiem urazów i kontuzji w przyszłym czasie. Bardzo ważnym jest, by regularne i pełnowartościowe posiłki, były spożywane w okresie dynamicznego wzrostu masy i wysokości ciała. „Śmieciowe jedzenie” często doprowadza do szeregu ubytków mineralnych oraz nieprawidłowej gospodarki hormonalnej młodego człowieka.

Improve_your_mood_with_feel_good_food

Co zrobić gdy dzieci nie chcą odżywiać się zdrowo? Jak przekonać dziecko do niektórych produktów?

  • Weźmy pod uwagę, że dziecko lubi to co ma wyraźny smak, dobrze mu się kojarzy, ładnie wygląda!
  • Twórzmy możliwość wyboru. Nikt nie lubi gdy coś jest narzucane z góry! „Nie chcesz papryki okej, ale może dodamy w takim razie np. natkę pietruszki bo ma też dużo witaminy C?”
  • Argumenty perspektywiczne i racjonalne zazwyczaj nie skutkują, gdyż dzieci poznawczo funkcjonują w krótszej perspektywie –  ma więc być „tu i teraz” smacznie!.

Takie argumenty jak: ,,Jasiu – dzięki temu będziesz zdrowy’’ , ,,Nie będziesz chorował’’ , ,,Będziesz prawidłowo się rozwijał’’ – nie działają i nie trafiają do małego dziecka. Odnośni się to do dalekiej wg. Niego przyszłości oraz określeń zbyt abstrakcyjnych. Warto o tym wspomnieć, bo należy kreować prawidłowe wzorce, niemniej może to nie przynieść pożądanego skutku – zjedzenia przez naszego małego sportowca pełnowartościowego posiłku!

Wskazówka na dziś: dodaj nowy produkt pod postacią znanej i lubianej już przez dziecko potrawy.

Healthy-Foods-HD-Wallpapers-1-2

Moja „inna” pomidorowa.

Jak  przekonać dzieci żeby zjadły np. soczewicę. Musi być ładnie, smacznie oraz potrawa pownna być już wcześniej znana i lubiana. Przemycam zupę z soczewicą (na zdjęciu) mówiąc że to inna wersja mojej pomidorowej. Zupa pomidorowa jest generalnie lubiana wśród najmłodszych.

Mój przepis:

  • cebulka na maśle klarowanym,
  • 2/3 szklanki zmieszanej soczewicy czerwonej i zielonej,
  • sól pieprz dużo wody gdyż soczewica pęcznieje,
  • bazylia,
  • kminek,
  • gałka muszkatołowa,
  • kurkuma
  • dużo pomidorów + łyżka koncentratu.

Wszystko miksujemy jak zmięknie soczewica. Gotowe! Polecam!

zupa

Podyskutuj z autorem:
Sandra Kalinowska_psycholog sportu
Sandra Kalinowska
– s.kalinowska@topwyszkoleni.pl. Psycholog sportu, Absolwentka studiów podyplomowych „Psychologia sportu pozytywnego” SWPS Sopot. Pasjonatka tenisa oraz rolek. 
www.topwyszkoleni.pl

 

Dyskusja: