Staw kolanowy – prewencja urazów

Każdy zawodnik i trener doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że kontuzje związane ze stawem kolanowym mogą być poważną przeszkodą w rozwoju sportowca. Dwadzieścia lat temu zerwanie więzadeł stawu kolanowego często kończyło się zakończeniem kariery sportowej. Pomimo, że w dzisiejszych czasach opieka medyczna stoi na dużo wyższym poziomie, nadal warto stosować się do treści słynnego przysłowia „lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Obecnie nikt już nie musi udowadniać przydatności treningu siłowego w przygotowaniu motorycznym piłkarzy, który staje się standardem w każdej profesjonalnie  prowadzonej drużynie. Kwestią otwartą pozostaje nadal dobór odpowiednich środków czy częstotliwość stosowania tego typu bodźców. W piłce nożnej szczególnie przydatne są ćwiczenia unilateralne, które mają lepszy transfer na boiskowy „performance”. Ich kolejną zaletą jest fakt, że aby skutecznie bodźcować zawodników potrzebujemy bezwzględnie mniejszego obciążenia zewnętrznego, a co za tym idzie mniej sprzętu, który często nadal jest ograniczeniem. Poniżej 5 propozycji ćwiczeń siłowych, które wzmacniają mięśnie i inne struktury odpowiedzialne za stabilizację stawu kolanowego.

https://www.youtube.com/watch?v=uMdK9YXz1RQ

  1. Martwy ciąg jednonóż –mięśnie pośladkowe, kulszowo-goleniowe – funkcja wyprostu biodra
  2. Przysiad boczny na podeście – mięśnie czworogłowe – funkcja wyprostu kolana
  3. Zgięcia kolan na piłce – mięśnie kulszowo-goleniowe – funkcja zgięcia kolana
  4. Wspięcia na palce – mięśnie łydki – funkcja wspomagająca zgięcie kolana
  5. Wyprosty kolana z gumą – mięśnie czworogłowe (głowa przyśrodkowa) – funkcja wyprostu kolana

Przedstawione ćwiczenia nie wymagają wielu nakładów sprzętowych i można je z powodzeniem zastosować w treningu na boisku piłkarskim. Ćwiczenia wymagają dość wysokiego poziomu kontroli motorycznej i wstępnego przygotowania siłowego, więc warto poświęcić trochę czasu na naukę techniki ćwiczeń, aby zawodnicy wykonywali je poprawnie i mogli korzystać z pozytywnych efektów ich stosowania. Systematyczna praca nad odpowiednim poziomem siły i zakresem ruchu, połączona z właściwą regeneracją i odżywianiem z pewnością pozwoli znacząco zmniejszyć ryzyko odniesienia urazu stawu kolanowego, dzięki wzmocnieniu mięśni go stabilizujących.

Podyskutuj z autorem

frerfre (1) LOGO CZERWONE PNG

 

Dyskusja: