Superfoods – cz.2

Dzisiaj druga część z serii Superfoods. Ostatni wpis dotyczył prozdrowotnych właściwości jagód goji oraz wątróbki. Tym razem zajmiemy się korzyściami płynącymi dla sportowców ze spożywania wody kokosowej oraz jaja.

Woda kokosowa jest całkowicie naturalna, zawiera solidną dawkę minerałów oraz witamin, szczególnie wyróżnia ją duża ilość potasu. Dzięki temu ma świetne działanie nawadniające organizm. Poniżej przedstawiam  korzyści płynące z picia wody kokosowej.

  • Jest naturalnym izotonikiem, ponieważ dostarcza elektrolity w odpowiednich proporcjach. Dlatego świetnie można ją wykorzystać w celu uzupełnienia utraconych podczas wysiłku składników mineralnych oraz wody.
  • Zmniejsza stres oksydacyjny oraz świetnie sobie radzi z dużą ilością wolnych rodników, które w nadmiarze mogą promować stany zapalne w organizmie.
  • Poprawia gospodarkę cukrową organizmu.
  • Badania pokazują, że przy dużej dawce fruktozy, która mocno obciąża wątrobę a nawet może powodować jej uszkodzenie, podawanie wody kokosowej może zapobiegać zmianom degeneracyjnym wątroby oraz działać przeciwzapalnie.
  • Pomaga obniżać ciśnienie tętnicze krwi już po 3 tygodniach stosowania, głównie poprzez duże stężenie potasu.
  • Woda kokosowa wzbogacona solą himalajska lub kłodawską stanowi o wiele lepszą alternatywę dla popularnych napojów izotonicznych. Dzięki swojemu unikatowemu składowi jest ona bardziej „przyjazna” i lepiej tolerowana przez nasz organizm.
  • Woda kokosowa ma właściwości przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne.
  • Zawiera o wiele mniej cukru od innych napoi izotonicznych oraz mniej kalorii.
    Bogata w witaminy szczególnie z grupy B, minerały oraz pierwiastki śladowe.

Woda kokosowa jest świetną alternatywą dla innych napoi izotonicznych czy też „zdrowych” soków sklepowych. Może być także stosowana jako baza do koktajli owocowych lub warzywnych. Jedyną wadą jest dość wysoka cena.

Ważna informacja! Wybierajmy oczywiście taką, która nie ma zbędnych substancji pomocniczych. Najlepiej gdyby była sama woda kokosowa w składzie. Lepiej sięgać po wodę w kartonowych pojemnikach niż aluminiowych puszkach.

Kolejnym produktami na naszej liście super żywności są jaja. Jeden z najbardziej wartościowych produktów dla człowieka.  Zawierają one wszystkie niezbędne aminokwasy potrzebne człowiekowi do odpowiedniego rozwoju. Są także źródłem wielu witamin oraz składników mineralnych (szczególnie żółtko). Zaletą jaj jest przede wszystkim to że można je spożywać świeże, gotowane, na zimno, na ciepło, w domu czy podróży oraz ich czas przygotowania zazwyczaj jest bardzo krótki.

Kilka ważnych kwestii dotyczących jaj.

  • Jaja najlepiej nabywać prosto od gospodarza lub z zaufanego źródła. Kury powinny swobodnie sobie chodzić po dworze. Jaja od takiej kury będą bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, których duża liczba osób ma deficyt. Kury karmione wyłącznie paszą będą znosiły jajka, które zawierają duże ilości kwasów tłuszczowych omega-6, a te wykazują działanie prozapalne, poza tym właściwości takich jaj są o wiele mniejsze. Obecnie, nawet mieszkając w dużym mieście, nie powinniśmy mieć problemu z jajami z dobrych źródeł. Może to wymagać nieco więcej zaangażowania z naszej strony ale naprawdę warto.
  • Aby w pełni wykorzystać potencjał jaj trzeba je spożywać odpowiednio przygotowane. Żółtko jest najlepiej przyswajalne w formie płynnej, nie poddane działaniu wysokiej temperatury. Zachowuje przy tym także więcej właściwości. Białko natomiast lepiej spożywać po obróbce cieplnej. Unieszkodliwiamy wtedy antyodżywczy składnik awidynę, która może zaburzać proces trawienia oraz przyswajania składników mineralnych oraz odżywczych.
  • Surowe żółtka wraz z ulubionymi owocami mogą świetnie sprawdzić się jako koktajl około treningowy. Kiedyś spożywanie surowych jaj w formie koglu moglu było częstą praktyką teraz jest bardzo rzadko spotykane. Myślę, że warto byłoby wrócić do tego zwyczaju ale cukier zastąpić np. miodem lub ksylitolem. Jeśli boimy się surowych żółtek można sparzyć jajka we wrzącej wodzie. Proces ten trwa około 5-10 sekund.
  • Dobrą opcją będzie przygotowanie jaj na miękko lub w formie jajecznicy gdzie żółtka zostają w formie płynnej (dodać żółtka na sam koniec).

Korzyści jakie płyną ze spożywania jaj:

  • Żółtko zawiera cholinę. Cholina stymuluje rozwój mózgu, poprawia pracę nerek oraz wątroby. Wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego,
  • Źródło wielu witamin oraz minerałów takich jak cynk, żelazo czy wapń,
  • Zawiera dużą ilość cholesterolu, który wspiera regenerację powysiłkową, jest prekursorem hormonów płciowych, poprawia pamięć. Młode osoby szczególnie powinny zwrócić uwagę na odpowiednią podaż cholesterolu ponieważ jest on odpowiedzialny za wspieranie budowy układu nerwowego.
  • Zawierają luteinę i zeaksantynę chroniące przed chorobami oczu oraz poprawiające pracę wzroku.
  • Dobrej jakości jaja będą zawierać kwasy tłuszczowe omega-3, które mają szereg korzyści zdrowotnych takich jak wspieranie regeneracji, poprawa działania układu sercowo-naczyniowego, redukcja stanów zapalnych.
  • Źródło najlepszej jakości białek oraz tłuszczy.
  • Pomagają w ustabilizowaniu wagi. Badania pokazują, że jaja na śniadanie sprawiają, że człowiek jest syty na dłużej a także mniej podjada w ciągu dnia.

Nie ma limitu zjadanych jajek w ciągu dnia. Ale warto zwrócić uwagę na to jak się czujemy po ich spożyciu. Coraz więcej osób cierpi na nietolerancję pokarmowe, a jaja na testach wychodzą dość często.

To już wszystko na dzisiaj, mam nadzieję, że ten tekst wzbogaci Państwa wiedzę odnośnie zdrowego stylu życia oraz dbałości o swoje zdrowie.

Literatura:

  1. https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpa/21/2/21_2_93/_pdf
  2. http://ac.els-cdn.com/S1…/1-s2.0-S1995764512600388-main.pdf…
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17883020
  4. http://www.coconutwaterlife.com/coconut-water-benefits
  5. https://joannahasnik.wordpress.com/…/13/kokosowe-szalenstwo/
  6. http://articles.mercola.com/…/coconut-water-ultimate-rehydr…
  7. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/03/19/caged-vs-free-range-chicken-eggs.aspx
  8. http://naturalchoiceswellness.com/index.php/2016/03/17/dr-axe-the-health-benefits-of-eggs/
  9. https://draxe.com/health-benefits-of-eggs/
  10. http://www.livescience.com/50834-eggs-nutrition-facts.html

 

Podyskutuj z autorem

Michał Wandzel

trener 1 (Kopiowanie)

 

https://www.facebook.com/biteatfit/?fref=ts

Dyskusja: