Superfoods – niezbędne elementy diety prawdziwego sportowca!

Superfoods to produkty bogate w wiele składników odżywczych i mineralnych, witamin, enzymów, antyoksydantów oraz przeciwutleniaczy. Potrafią one zwiększyć zasób sił witalnych i energii życiowej.  Stanowią optymalny wybór dla osób pragnących wzmocnić odporność,  poprawić stan zdrowia czy też zwiększyć wytrzymałość oraz wspierać regenerację. Wszystkie powyższe korzyści ze spożywania super żywności mogą świetnie wspomóc każdego sportowca w drodze do osiągnięcia swojego celu. Warto wspomnieć, że przy wszystkich pozytywnych właściwościach jakie posiadają są w dużej mierze pozbawione składników antyodżywczych.

Do Superfoods zaliczamy dużo produktów takich jak surowe ziarno kakao, jagody goji, aronie, produkty pszczele, korzeń maca, aloes, produkty kokosowe a także wątróbkę, rosół na kościach, jaja, masło i wiele innych. Pamiętajmy że wymienione wyżej produkty zwierzęce powinny pochodzić z zaufanego źródła, najlepiej od lokalnego gospodarza, a zwierzęta powinny mieć styczność z zieloną trawą oraz słońcem. Do Superfoods będą się też zaliczały wszystkie warzywa i owoce sezonowe, świeżo zerwane z krzaka lub z drzewa oraz zioła.

  • Wątróbka

Pierwotni ludzie zjadali zwierzynę w całości, nie wybierali tylko najchudszego mięsa pozbawionego tłuszczu. Spożywali oni podroby takie jakie wątróbka czy serca oraz tłustsze kawałki mięsa, ponieważ były one najbardziej wartościowe. Dlaczego więc dzisiejsza dieta najczęściej opiera głównie na chudych mięsach? Wątróbka w dzisiejszych czasach jest rzadko wybierana co jest dużym błędem. Jakie są więc jej zalety?

  • ma od 10 do 100 razy więcej składników odżywczych w porównaniu do mięśni
    bardzo dobre źródło witamin z grupy B, szczególnie B12 oraz kwasu foliowego, które są niezbędne do procesu powstawania czerwonych krwinek (więcej czerwonych krwinek większa wydolność organizmu)
  • zawiera ogromne ilości witaminy A, która pomaga utrzymać prawidłowe procesy widzenia, zdrową skórę, wspierać układ odpornościowy, wspomagać funkcjonowanie wątroby,
  • bardzo dobre źródło żelaza oraz witamin z grupy B może świetnie pomóc w walce z anemią,
  • spożywanie wątróbki jest dobre dla naszej wątroby, pomaga w jej w regeneracji oraz oczyszczaniu poprzez dostarczenie jej odpowiednich składników
  • dobre źródło witaminy C.

W jakiej formie spożywać? Zależy od naszych upodobań, bardzo dobrze sprawdza się z podsmażoną, podgotowana cebulą oraz jabłkiem lub gruszką, które dodają świetnego smaku. Inną formą jest przygotowanie pasztetu lub pasty z dodatkiem masła oraz ulubionych przypraw.

Najwięcej wartości ma wątróbka w formie surowej. Można ją dodać do koktajlu z malin, banana, cynamonu oraz wody. Taki koktajl świetnie sprawdzi się jako posiłek po treningowy.
Dla osób których przeraża powyższy przepis jest rozwiązanie. Dobrym sposobem jest pokrojenie surowej wątróbki na małe kawałki i wsadzenie jej do małych kapsułek. Tak przygotowaną przechowujemy w zamrażarce i suplementujemy 1 kapsułkę dziennie. Wartości i właściwości będą zachowane. Można to traktować jako naturalną multiwitaminę. Mrożenie 48h  w niskiej temperaturze powinno pozbawić wątróbkę bakterii i innych drobnoustrojów.

 Zaleca się aby spożywać podroby 1-2 razy w tygodniu. Wybierajmy je z zaufanych źródeł.

  • Jagody goji

Jagody goji są adaptogenami co w terminologii związanej z roślinami leczniczymi oznacza, że posiadają szereg właściwości leczniczych. Spotyka się opinie, że spożywanie owoców goji jest jednym z produktów wydłużających życie. Jakie są inne zalety spożywania jagód?

  • Są adaptogenami przez co wzmacniają organizm i pomagają lepiej radzić sobie ze stresem poprzez wspieranie pracy nadnerczy. Sportowcy są mocno narażeni na przewlekły stres spowodowany częstymi treningami o wyższej intensywności dlatego jagody goji mogą okazać się pomocne.
  • Posiadają dużą ilość zeaksantyny oraz luteiny, które korzystnie wpływają na wzrok, sprawia, że oczy czują się młodo
  • Poprawia pracę układu krążenia, przeciwdziała zwężaniu tętnic,
  • Herbaty oraz woda z jagodami świetnie nawadnia organizm, poprzez dużą ilość wodoru
  • Wzmacniają układ odpornościowy, a także chroni przed mutacjami genetycznymi
  • Pomagają w regulacji gospodarki cukrowej
  • Ułatwiają oczyszczanie i detoksyfikacje wątroby
  • Zawierają seskwiterpeny, są to związki o właściwościach przeciwzapalnych, przeciw wolnorodnikowych
  • Potrafią podnieść poziom hormonu wzrostu dzięki czemu dłużej czujemy się młodzi
  • Bogate źródło witamin B1, B2, B6,witaminy E oraz minerałów takich jak cynk, żelazo, selen, fosfor, wapń, german (związek wykazujący działanie przeciwnowotworowe)

Jak spożywać? Dodawać do koktajli, szejków, owsianki. Wrzucać garść do wody i moczyć około 4h, będą lepiej nawadniać organizm. Można także w formie herbatki, zaparzać.

Często kupne jagody goji są konserwowane za pomocą dwutlenku siarki. Aby się go pozbyć wystarczy porządnie je wymoczyć w wodzie kilkukrotnie. Z innymi bakaliami możemy postępować w podobny sposób jeśli zawierają dwutlenek siarki. Ma on niekorzystny wpływ na organizm. Wybierajmy te bez dodatku zbędnych substancji np. cukru.

Warto też dodać, że jagody goji są bogatym źródłem węglowodanów oraz dobrej jakości białka. Dlatego mogą okazać się ciekawym dodatkiem w diecie sportowca.

Dzisiaj przybliżyliśmy niektóre właściwości płynące ze spożywania wątróbki oraz jagód goji. Warto je wprowadzać do swojego jadłospisu, szczególnie przy zwiększonej liczbie treningów oraz ich dużej intensywności. Będą służyć jako świetne źródło witamin oraz minerałów.

W następnym artykule omówimy kolejne superfoods które powinny się znaleźć w diecie sportowca.

Źródła:

  1. https://chriskresser.com/the-top-fourteen-foods/
  2. https://draxe.com/chicken-liver-pate/
  3. Wierzbicka I., Karus-Wysocka K., Polski Przewodnik Paleo 2016, Wyd. Publicat
  4. Wolfe D, Superżywność, Jedzenie i Medycyna Przyszłości 2015, Wyd. Vivante
  5. https://draxe.com/goji-berry-benefits/

PODYSKUTUJ Z AUTOREM

Michał Wandzel

trener 1 (Kopiowanie)

https://www.facebook.com/biteatfit/?fref=ts

Dyskusja: